Sunrays

Blogger Template by ThemeLib.com

KEPELBAGAIAN CARA BELAJAR

Published by mizie2209 under on 6:15 AM
BELAJAR sememangnya menyeronokkan tetapi bagi mereka yang belajardengan hanya tertumpu pada buku sahaja kadangkala mungkin jugamembosankan. Oleh itu murid harus mempelbagaikan bahan, kaedah dangaya belajar agar ianya menjadi aktiviti harian yang mampudijalankan tanpa terasa sebagai bebanan.- Bahan - terdapat pelbagai bahan belajar yang boleh digunakantermasuklah buku teks, akhbar, bahan grafik, lakaran peta minda,bahan audio, video, animasi serta bahan dari internet.Bahan seumpama ini boleh diperoleh daripada pusat sumber sekolahatau negeri, kedai buku, kedai video dan sebagainya. Bahan yangmempunyai imej atau yang bercirikan multimedia mampu menarikperhatian kita serta mampu mengekal dan menambahkan daya ingatanterhadap fakta-fakta yang dipelajari.- Kaedah - belajar sendirian adalah suatu amalan yang baik tetapikadangkala kita mudah rasa jemu, bosan dan mengantuk. Adalahdicadangkan supaya murid-murid mampu berinteraksi atau berbincangdengan rakan-rakan berdasarkan bahan yang dipilih.Idea yang bernas daripada rakan-rakan mampu memberi maklum balasserta menjadi asas membetulkan kesilapan yang dilakukan. Mencaribahan dengan melayari Internet mampu menambahkan kemahiranpenggunaan komputer di samping mendapat bahan atau fakta terkini.- Gaya belajar - Gaya belajar juga mempengaruhi segala tindakankita dalam proses mengulang kaji. Oleh itu gaya belajar juga harusdipelbagaikan termasuk kedudukan kita ketika belajar sama adasecara formal berada di kerusi, duduk di lantai atau bersandar disofa. Ada juga pelajar yang suka belajar sambil mendengar muzik.Amalan ini boleh dilakukan tetapi dalam keadaan terkawal. Muzikyang didengar itu sebaik-baiknya tidak terlalu kuat sehinggakanhilang daya tumpuan belajar. Walau bagaimanapun anda dilarangmendengar muzik ketika melakukan aktiviti belajar seperti menghafalatau membuat latihan yang mempunyai aras kesukaran yang tinggi yangbanyak menggunakan daya berfikir. Menonton televisyen ketikabelajar adalah dilarang sama sekali.Dalam jangka masa terdekat ini murid-murid harus mempelbagaikancara belajar masing-masing. Keseronokan ketika belajar harusdirasai agar apa yang dipelajari itu difahami dan akhirnya mampumenjawab soalan peperiksaan dengan tenang, berkeyakinan danmenepati kehendak soalan.

6 comments:

aishahpu3 said... @ December 4, 2009 at 5:03 PM

mie..aku menghafal tatap jua mendengar muzik cromok...membuat latihan math pon mendengar aerosmith....lulus jua ku mie kahkahkahkah!!!!!

mizie2209 said... @ December 6, 2009 at 10:36 PM

yer bgtung ngan org jga respek ku sma ko hehehe

aishahpu3 said... @ December 7, 2009 at 12:01 AM

hahaha....u should respect me more than that ahakssss!!!!!menghafal syair arab lagi tu masa form 6....buruk tul perangai aku

mizie2209 said... @ December 9, 2009 at 12:02 AM

adakan syair arab hebat..hebat..

aishahpu3 said... @ December 9, 2009 at 12:27 AM

kesusasteraan arab mie...memang atu tah pelajarannya

mizie2209 said... @ December 11, 2009 at 4:19 AM

oo bgt padan pun jua..

Post a Comment

 

Lipsum

Followers